tirsdag 10. november 2015

Så hva er betingelsen?

Jeg liker ikke å innrømme det, men det har hendt når jeg laster ned et program eller liknende, at jeg trykker «enig» i betingelsene uten å lese dem særlig grundig. Til mitt forsvar – jeg skummer raskt igjennom og vet hvilke ord jeg kikker etter, men jeg innser at jeg står i fare for å lure meg selv. 

Å bli lurt av andre er ille, men å bli lurt av seg selv er mye verre enn det eventuelle tapet jeg pådrar meg på grunn av å ha «sovet i timen».

Ordene «Men dersom…» bør bidra til å være på vakt mot et eventuelt selvbedrag, og det er nettopp slik Johannes innleder dagens vers:

Men dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.
1 Joh 1:9
Vandringen i lyset åpenbarer det som må justeres. Det hadde egentlig vært helt rettferdig dersom han ga meg opp, men Johannes minner om det fantastiske løftet om tilgivelse som en følge av bekjennelse. Guds rettferdighet er nettopp at han er trofast mot det løftet han har gitt.

Igjen velger jeg å bruke et bilde av Nelson Mandela til å illustrere en refleksjon. Jeg har tidligere skrevet om inntrykkene da jeg besøkte kirken som var arena for sannhetskommisjonens arbeid med å skape forsoning. Overgrepene skulle fram i lyset og så ble man ferdig med det. Det er faktisk en guddommelig oppskrift, og de oppskriftene pleier å virke.

Dagens ‘manna’:

Guds oppskrifter virker!
------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: