fredag 4. desember 2015

Salvelse og sannheten

Det er en sterk sammenheng mellom salvelse og det å se sannheten. 
Johannes bekrefter dette:
Men dere er alle salvet av Den hellige og kjenner sannheten.
1 Joh 2:20
At Jesus også var avhengig av salvelse kommer tydelig fram i hans programerklæring (1). Den erklæringen kom han med etter å ha gjennomlevd et møte med Satan i ødemarken og seiret, og jeg tror at han opplevde at det var nettopp i en slik situasjon at Den hellige ånd beskyttet ham, gav ham styrke og innsikt til å se sannheten.

Hva salvelse er, skrev jeg om i disse tre betraktningene for drøye tre måneder siden:

I dag konstaterer jeg at jeg trenger Den hellige ånds salvelse for å kjenne sannheten. Den tydelige sammenhengen kommer ikke som en overraskelse, men det er godt å bli minnet om den.

Dagens ‘manna’:

Jeg trenger salvelsen – alltid!
--------------------------------
(1) Luk 4:18-19
Herrens Ånd er over meg,
for han har salvet meg
til å forkynne et godt budskap for fattige.
Han har sendt meg for å rope ut
at fanger skal få frihet
og blinde få synet igjen,
for å sette undertrykte fri
og rope ut et nådens år fra Herren.
 
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: