tirsdag 8. desember 2015

Nøkkelen til guddommelig fellesskap - o, jul med din glede!

Det er mulig å tro på Gud uten å ha fellesskap med ham. Fellesskap forutsetter et møtepunkt. Gud ga menneskene dette møtepunktet ved selv å bli menneske. Derfor skriver Johannes:
Den som fornekter Sønnen, har ikke fellesskap med Faderen. Den som bekjenner Sønnen, har også fellesskap med Faderen.
1 Joh 2:23
Det nærmer seg jul. Julen er høytiden der himmel og jord møtes i et lite barn.
  • Først grep jeg «pinsen» - i den forstand at jeg tok imot Den hellige ånds kraft.
  • Så grep jeg «påsken» - det skjedde gjennom den frigjørende oppdagelsen av å se meg selv død med Kristus og oppreist med ham.
  • Jeg er så uendelig glad for at jeg til slutt grep «julen» mens jeg fortsatt lever her på jorden. Det skjedde gjennom oppdagelsen av at slik Gud ble menneske i Jesus, blir Jesus tilstede i verden gjennom dem som tror når de fylles av Den hellige ånd. Jo visst hadde jeg hørt det før og sikkert forkynt det også, men det var den grenseløse konsekvensen av denne guddommelige strategien som gradvis gikk opp for meg.
Johannes visste det: Dette mysteriet kan bare virkeliggjøres i verden gjennom bekjennelsen av Sønnen. Da har jeg fellesskap med Faderen og Guds rike kommer nær nettopp der jeg er. Og slik kommer Guds rike nær der hvor enhver troende oppdager denne sannheten. 
Det er det som egentlig er jul – jul hele året!

Dagens ‘manna’:

Jul er guddommelig fellesskap!
Fortsatt god advent!
---------------------------
 Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: