fredag 11. desember 2015

Hvem tenker jeg på?

… det inkluderer ganske mange. Familie, kolleger, mennesker jeg møter daglig, dem som ber om forbønn, politiske ledere og mennesker med stort ansvar, men det hender også at jeg tenker på dem Johannes tenkte på:
Når jeg skriver dette, tenker jeg på dem som fører dere vill.
1 Joh 2:26
… og du verden hvor mange de er i dag. Jeg deler komikeren Rune Nilsons bekymring for at vi er blitt "En gjeng med ufordragelige og motbydelige egoister, som tror vi er berettiget et bedre liv enn alle andre i verden", og Rune kjente behov for en å ta en alvorsprat i humorprogrammet sitt.

For en ting er å holde holdningene sine for seg selv, men når de spres som en «pest» i sosiale medier slik at aviser må stenge debattsidene sine, da er det ikke bra. Folk må gjerne både tro og mene det de vil, og jeg elsker ytringsfriheten, men det må gå an å mene noe uten å krenke andre. Problemet er at det er så forferdelig smittsomt. Det åpner opp for alt vi ikke vil ha. Rasisme, antisemittisme, hat og ondskap. Da trenger vi heller noe som beskytter. Johannes vet litt om det også, og jeg kommer tilbake til filteret i morgen. I dag ber jeg:

Dagens ‘manna’:

Jesus styr du mine tanker!
-------------------------

Ingen kommentarer: