torsdag 3. desember 2015

Hva kommer jeg av?

Jeg har tidligere referert til Tryggvi Skolameistaris (1) første spørsmål ved vårt første møte: 

«Af hvaða ætt ert þú?» 
- Hvilken slekt er du av? 

På norsk ville jeg intuitivt sagt «Hvilken familie kommer du fra?», men spørsmålet er ikke «hvor» jeg kommer fra, men «hva» jeg kommer av. Det kan hende at eplet faller langt fra stammen. Slik er det også i Guds familie. Forskjellen blir tydelig i dagens vers:
De kom fra oss, men de var ikke av oss. Hadde de vært av oss, ville de blitt hos oss. Slik skulle det bli klart at ikke alle er av oss.
1 Joh 2:19
Johannes refererer til mange «antikrister». De kunne påberope seg å komme «fra», men gjennom det de lærte og levde, viste de at de ikke var av dem. Poenget til Johannes er at det skal være mulig å kjenne merkevaren. 

Jeg tror ikke "merkevaren" handler om en spesiell form for atferd som presser alle inn i samme form, men at det handler om å leve som hele og sanne mennesker. Det å adoptere et levesett kan også bli en «løgn». Det livet som leves, må komme innenfra og være av Ham for å være ekte. Da kan jeg være tilstede i verden med min svakhet og min styrke, og jeg må våge å vedkjenne meg begge deler. Jeg vil ikke være noen annen enn den jeg er - i Jesus, for jeg blir alltid hos ham. Og - jeg ber om at det også merkes at jeg er av ham.

Dagens ‘manna’:
Jeg blir alltid hos deg! (2)
PS - om et par timer flyr vi til Ukraina. Der skal vi være på reise fram til mandag. Jeg er usikker på om jeg har tilgang til nettet, så det er mulig det blir blogg-pause.
------------------------------------
(1) Jeg har et annet Tryggvi sitat i «Norges glemsomme kyr» som jeg skrev for nøyaktig fem år siden. Det er faktisk enda mer aktuelt i dag enn for fem år siden.
(2) Salme 73:23
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: