mandag 7. desember 2015

Et forsvar for trosforsvar


«Jeg har et underlig forhold til temaet "apologetikk" = trosforsvar»
Slik begynner et 15 siders langt dokument jeg har utarbeidet om temaet. Jeg vet at det er flere enn jeg som har brukt dette dokumentet i undervisning. Grunnen til at jeg kaller det «et underlig forhold», er spenningen mellom et behov for å forsvare troen og en tvil om det har noen hensikt. Til syvende og sist handler det alltid om en vilje til å tro mysteriet.

I dag vil jeg likevel komme med et forsvar for trosforsvar. Bakgrunnen er at flere av brevene i Bibelen inneholder så mye apologetikk at det noen ganger kan se ut som om det er hovedhensikten med brevet.

Jeg er midt inne i en slik sekvens i første Johannesbrevet, og dagens vers er veldig tydelig på det:

Og hvem er løgneren, om ikke den som fornekter at Jesus er Kristus? Han er Antikrist, han som fornekter Faderen og Sønnen.
1 Joh 2:22
For meg blir det lettere å forstå et slikt vers når jeg vet hvilken funksjon eller hensikt det har. Dersom det er apostelen Johannes som står bak dette brevet, er det sannsynlig at han var den eneste gjenlevende av alle apostlene. Derfor følte han sikkert et spesielt ansvar for å forsvare det han hadde hørt og lært av Jesus. Den tolkningen Johannes hadde av sannheten, var under stadige angrep i hans samtid. 

På «hjemmebane» var tanken om at Gud kunne bli menneske uforenelig med jødisk tankegang. Samtidig hadde gresk filosofi et verdensbilde der mennesket slitt mellom de fysiske og åndelige kreftene. Det åndelige var menneskets indre erkjennelse i kamp mot kroppens nedbrytende krefter. Sinnet representerte det gode, kroppen det onde. En slik dualistisk eller gnostisk tankegang var også uforenelig med tanken om Gud i en kropp. 

Derfor sto evangeliet under angrep. Uten en bekjennelse av Jesus som Kristus, og en erkjennelse av Fader –Sønn relasjonen, vil frelsesverket falle fra hverandre. Det som da blir tilbake vil være død religion uten liv. Derfor blir den som fornekter en slik sannhet, ikke bare en løgner, men Antikrist. Og fordi Kristus er liv, betyr Antikrist død.

Derfor forsvarer jeg trosforsvaret, men:

Dagens ‘manna’:

Det beste trosforsvar for livet er å leve det.
------------------------------
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: