onsdag 11. november 2015

Ordet er termometeret!

Jeg har skrevet mange ganger at jeg elsker Guds ord. For meg er det bare det som «gir den guddommelige rettesnoren for kristen tro, lære og liv» (2).

Samtidig er jeg veldig klar over at det kan tolkes forskjellig, og det derfor skjer at en kristen bror eller søster kan komme til andre konklusjoner enn det jeg gjør når jeg leser de samme tekstene. Argumenterer de ut fra Guds ord, er jeg en villig lytter og åpen for ny innsikt, men jeg har lite sans for "synsing".


Dersom jeg er overbevist om at ordet er inspirert av Gud og at det derfor også er sant, må jeg tolke det slik Den hellige ånd åpenbarer det for meg, og den tolkningen jeg har fått må få konsekvenser for livet mitt. 

Dersom jeg velger å leve i konflikt med ordet, vil livet mitt være et vitnesbyrd om at ordet er en løgn. Da er heller ikke ordet lenger en del av meg. Det har skjedd noe dramatisk med det unike fellesskapet med Jesus. Jeg tror ikke at jeg har mistet frelsen, men jeg har mistet det verdifulle det er å ha «del med ham» (3), det å være en del av Ordet og hans ord en del av meg (4).

Det er det dagens vers minner om:

Sier vi at vi ikke har syndet, gjør vi ham til en løgner, og hans ord er ikke i oss.
1 Joh 1:10
Det første kapittelet slutter på en litt "trist tone", men forfatteren av brevet hadde ingen kapitler. Kapitlene ble tilføyd senere i kirkehistorien, og lenge etter det kom versene. I det andre kapittelet forklarer Johannes hvorfor han har skrevet dette, og at det ikke behøver å være slik. 

Men - mange har det slik. Er du inne i en slik periode da vil jeg at du skal vite: Jeg vet at det er håp! Om termometeret viser unormal temperatur, har ordet også medisinen.

Dagens ‘manna’:

Hans ord i meg er legedom.
----------------------------------------------
(1) Sitatet på bibelryggen er et bilde jeg tok fra den første siden i Bibelen jeg arvet etter morfar. Med sirlig og lett gjenkjennelig håndskrift står det: "Støv på min Bibel er rust på min sjel". Det var et eller annet morfar hadde forstått som også preget livet hans.
(2) Fra Frelsesarmeens første trosartikkel
(3) «Hvis jeg ikke vasker deg, har du ingen del i meg», svarte Jesus. Joh 13:8
(4) Hvis dere blir i meg og mine ord blir i dere, be da om hva dere vil, og dere skal få det. Joh 15:7
Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’ 

Ingen kommentarer: