torsdag 5. november 2015

En toppet glede

Denne uka er Magna og jeg i London for å bli orientert om samarbeidet mellom det internasjonale hovedkvarteret (IHQ) og de territoriale hovedkvarterene og våre roller i denne prosessen. 

I den forbindelsen er vi innlosjert på et hotell i nærheten av IHQ, hvor vi også inntar et par måltider per dag. Servitørene spør oss alltid om vi vil ha en valgfri gratis «topping» når vi bestiller middag. Jeg antar at det er for å gi måltidet det «lille ekstra» som skal gjøre det til en uforglemmelig opplevelse.

Når det gjelder måltider, har jeg relativt dårlig hukommelse. Generelt synes jeg at det er godt med mat, og siden «topping» er litt ekstra mat blir det mer av det som er godt. Fordi jeg for tiden trenger å få i meg så mange kalorier som jeg kan klare, har jeg takket «ja» til topping.

Siden det heller aldri kan bli for mye av den næringen som hører med til den åndelige siden av livet, takker jeg «ja» til topping der også. Når Johannes skriver:

Og dette skriver vi for at vår glede skal være fullkommen. (1)
1 Joh 1:4
...kan ordet, som her oversettes fullkommen, også bety «toppet opp». Altså en maksimal glede. Glede gir energi. Energi måles i kalorier, og fordi jeg for tiden trenger å få i meg så mange «kalorier» som jeg kan klare, takker jeg «ja» til en glede som er fullkommen. Johannes har allerede forklart at den finnes i fellesskapets «vi». Vi som har fellesskap med hverandre, med Far og med hans Sønn Jesus Kristus.

Dagens ‘manna’:

Fullkommen glede? – Ja, takk!
-----------------------------------------
(1) Temaet finnes også i Joh 15:11 - se refleksjonen "Jakten på lykke"
 Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: