søndag 8. november 2015

Den mulige kombinasjonen

Det er alltid ubehagelig å møte konsekvensen av de umulige kombinasjonene jeg skrev om i går. I dag er det gode nyheter. Jeg lengtet etter å ta et skritt videre i går, men Johannes er veldig bevisst på å holde sannhetene opp mot hverandre, for da ser en også den utrolige velsignelsen i dette verset:
Men dersom vi vandrer i lyset, slik han selv er i lyset, da har vi fellesskap med hverandre, og blodet fra Jesus, hans Sønn, renser oss for all synd.
1 Joh 1:7
Hva betyr dette for livet mitt i dag?

Det betyr at når jeg velger lyset framfor mørket, vil urenhet avsløres, men fordi jeg vandrer i lyset, vandrer jeg også i Ham som har sonet for synden. Jeg er med andre ord ren i ham på tross av meg og på grunn av ham. 


Den store forskjellen på å vandre i mørket og lyset, er at jeg i mørket velger fornektelse av sannheten og fraskrivelse av ansvaret mitt. Men i lyset velger jeg erkjennelse og overgivelse av livet mitt. Det er det som er fullkommen frihet – eller en glede som er «toppet opp»!

Noen har sagt til meg at evigheten må være kjedelig. Det kan jeg vanskelig forestille meg når jeg tenker på alle dem jeg får møte der. Jeg gleder meg til å høre troshistoriene deres. En av dem jeg vil høre historien til er Johannes. Jeg vet at han har tid for meg. Han har jo en hel evighet.

Dagens ‘manna’:

Å vandre i lyset er å vandre i renselsen!
---------------------------------------------
 Denne refleksjonen er en del av  ‘1 Johannes dykket’

Ingen kommentarer: