mandag 5. oktober 2015

Tall-symbolikk

…er viktig i Johannes-evangeliet. Jeg har tidligere nevnt at han har med syv undre før oppstandelsen. I tillegg har han med syv «Jeg er…» sitater som åpenbarer mer av Guds navn. Tallet syv står også helt sentralt i Johannes åpenbaring. Det er summen av Guds tall (3) og skaperverkets tall (4) – altså fullkommenhetens tall der Gud blir alt i alle.

Når Johannes avslutter sin fortelling med en åpenbaring av den oppstandne Jesus ved Tiberiassjøen, foretar han også en aldri så liten «folketelling»:

Simon Peter, Tomas, som ble kalt Tvillingen, Natanael fra Kana i Galilea, Sebedeus-sønnene og to andre av disiplene hans var sammen der.
Joh 21:2
De er altså syv som er med på det som skjer. Det er lite sannsynlig at Johannes ser det som en tilfeldighet i lys av det som senere skjer. Jeg er generelt skeptisk til å legge for mye «mystikk» inn i tall-symbolikk, men jeg innrømmer gjerne at det kan være stimulerende for hjernen å være våken tall når jeg leser Bibelen. Som sagt er jeg ikke i tvil om at det var viktig for Johannes – han så at det kunne ligge en hilsen fra Vårherre også i tall. Og i denne fortellingen er «tallet» med helt fra begynnelsen – og jeg røper ikke nå hvor jeg tror Johannes vil hen før vi har lest en hel del vers til.

Dagens ’manna’:

En hilsen fra Vårherre kan komme i mange former.
-----------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: