lørdag 24. oktober 2015

Ingen er så trygg i fare!

Jeg har brukt den overskriften før, men i dag bruker jeg en litt annen vri. Det har hendt at jeg har hørt noen synge «Ingen er så trygg for fare». 

Det er kanskje en ønsketenkning, men det er finnes ikke bibelsk belegg for å bli spart for farer, vonde dager og forfølgelse. Jeg har to venner som har blitt skutt og drept mens de utførte kallet sitt som offiserer i Frelsesarmeen. Noen betaler en høy pris fordi de velger å følge et kall. Peter fikk ikke løfte om noe annet enn at Jesus ville være med ham også i farene:
«Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Da du var ung, bandt du beltet om deg og gikk dit du selv ville. Men når du blir gammel, skal du strekke ut hendene dine, og en annen skal binde beltet om deg og føre deg dit du ikke vil.»
Joh 21:18
Det er mulig at Peter opplevde «profetien» Jesus kom med som ubehagelig. Likevel tror jeg at det siste stadiet, med erkjennelsen «Herre, du vet alt!», også innebar en bekreftelse av bekjennelsen han hadde gitt Jesus tidligere: «Jeg vil gi livet mitt for deg.» (1), og det visste Jesus. Kanskje Peter var kommet til punktet hvor han kunne si det samme som Paulus: «Om vi lever, så lever vi for Herren, og om vi dør, så dør vi for Herren. Enten vi da lever eller dør, hører vi Herren til.» (2).

I den overgivelsen ligger det en enorm hvile. Jeg behøver ikke bekymre meg for fare, for også i fare hører jeg Herren til. Da kan jeg leve med Herren og glede meg over livet akkurat nå.

Dagens ‘manna’:
Jeg hører Herren til!
----------------------------------------------
(1) Joh 13:37b
(2) Rom 14:8

Ingen kommentarer: