tirsdag 20. oktober 2015

Hvem eller hva er «disse»?

Jeg er kommet til det mange kaller «Peters gjeninnsettelse» som også er finalen i Johannesevangeliet. Det må ha vært en helt spesiell relasjon mellom Peter og Johannes, for det er mye som tyder på at Jesus tok med seg Peter bort fra de andre for å prate med ham, men Johannes fulgte etter dem (1). Kanskje det var derfor han var i stand til å gjengi den helt spesielle samtalen mellom Jesus og Peter.
 

Dersom man leser fortellingen raskt, er det repetisjonen man fort legger merke til. Men det er faktisk noen nyanser som er viktige å få med seg. Det første spørsmålet er for eksempel litt annerledes enn de to siste, og det har skapt mye undring:
Da de var ferdige med måltidet, sier Jesus til Simon Peter: «Simon, sønn av Johannes, elsker du meg mer enn disse?» Han svarte: «Ja, Herre, du vet at jeg har deg kjær.» Jesus sier til ham: «Fø lammene mine!»
Joh 21:15
Hvem eller hva er «disse»? De fleste oversettelsene på de språkene jeg kjenner, oversetter originalen med «disse», men hvem er «disse»?

Det kan være at «disse» er disiplene. Luther tolket det slik, for i hans tyske oversettelse av 1545 skriver han: «har du meg kjær, mer enn disse har?»

Den danske ‘Bibelen på hverdagsdansk’ legger seg tett opp til Luther med sin oversettelse: «elsker du mig mere end de andre gør?». Det er absolutt mulig at dette er en riktig tolkning. Men dersom den er riktig, sliter jeg litt med hvorfor Peter blir bedt om å måle sin kjærlighet opp mot de andres. Hvordan kunne han vite hvor mye de andre elsket Jesus? Han kunne bare svare for seg selv.

Dersom «disse» er disiplene, tror jeg heller at spørsmålet kan tolkes «Elsker du meg mer enn du elsker disse?» Med andre ord: «Hvem vil du prioritere i framtiden: De som vil følge deg slik de gjorde i dag, eller vil du følge meg selv om de andre ikke følger?»

Det kan også være at Jesus pekte på fiskefangsten da han sa «disse». I så fall kan spørsmålet være: «Elsker du meg mer enn du elsker den gamle jobben din?»

Alle disse tolkningene kan være gyldige, og hver på sin måte utfordrer de meg i min etterfølgelse. Jeg blir utfordret på en positiv måte når jeg møter mennesker som jeg opplever at har et sterkere Jesus-engasjement enn det jeg har. De gir meg nytt mot, og jeg vil bli dratt nærmere Jesus sammen med dem. Jeg blir også utfordret når jeg opplever at noen eller noe begynner å bli så viktig for meg at det konkurrerer med det jeg vet er det aller viktigste.

Uansett hva Jesus la i spørsmålet sitt tror jeg at Peter forsto. Og det er det viktigste for meg som bibelleser også – at jeg kan tolke det slik at det blir gyldig i min hverdag.

Dagens ‘manna’:

Jesus vet hva jeg forstår og hvor jeg står i forhold til ham
-----------------------------------------
(1) Jfr Joh 21:20
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: