onsdag 28. oktober 2015

Hva var det han egentlig sa?

Det er interessant at også de som hørte ordene fra Jesu egen munn tolket ordene på sin egen måte. Det er slik rykter oppstår, ja, Johannes bekrefter til og med at slike rykter oppsto i forhold til hans egen død:
Det ryktet kom da ut blant søsknene at denne disippelen ikke skulle dø. Men Jesus sa ikke at han ikke skulle dø. Han sa: «Om jeg vil at han skal leve til jeg kommer, hva angår det deg?»
Joh 21:23
Eller var det disiplene til Johannes som skrev dette? 
Det er flere teologer som mener at hele evangeliet etter Johannes er skrevet av hans «skole» - det vil si hans disipler. Andre hevder at Johannes selv førte pennen i de 20 første kapitlene, og at det 21. kapittelet er et tillegg notert ned av apostelens disipler. Uansett forfatterskap tror jeg dette er Guds inspirerte ord, og da blir forfatterskapet mindre viktig. 

Innholdet i dette verset er derimot veldig viktig. Det er en påminnelse om å granske Skriften grundig for å se hva som egentlig står der. Det kan godt være at til og med de som sto Johannes nærmest tenkte at han kom til å leve til Jesus kom igjen. Da Johannes ble hentet hjem i høy alder, måtte de gå tilbake og spørre: «Hva var det Jesus egentlig sa?»

Det er oppstår fort «rykter». Jeg har for eksempel mange ganger hørt folk påstå at det er fra Bibelen de henter sitatet: «Enhver blir salig i sin tro!» Jeg har lest Bibelen mange ganger, men har aldri funnet det verset eller noe som likner. Likevel har jeg hørt dette «ryktet» sitert som «et vers fra Bibelen» til og med av folk som burde visst bedre.

Det er en god regel å spørre: «Hva er det dette verset egentlig sier?» og forsøke å legge til siden forutinntatte meninger. Det kan være at det kan tolkes annerledes enn den tolkningen jeg har for vane å gi det. Plutselig kan det åpne for ny innsikt. Å framelske en slik holdning tror jeg er et viktig motiv i Johannesevangeliet.

Dagens ‘manna’:

Hva er det Bibelen egentlig sier?
---------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: