søndag 11. oktober 2015

Enda mer kappe

Da jeg leste gårsdagens refleksjon sammen med Magna, måtte jeg avbryte meg selv: «Jeg kan ikke forlate dette verset enda for henvisningen til Peters kappe må være viktig!». Det er ikke lenge siden jeg skrev: «Hva er det med kappen?», og så dukker det opp en tilsynelatende uviktig opplysning som nesten bokstavelig talt «drukner» i den entusiastiske begeistringen til Peter:
Disippelen som Jesus hadde kjær, sa da til Peter: «Det er Herren.» Da Simon Peter hørte at det var Herren, bandt han kappen om seg – den hadde han tatt av – og kastet seg i sjøen.
Joh 21:7
Siden Johannes valgte å ta det med må det være viktig, og da er spørsmålet: Hvorfor?

Jeg tror det er fordi fiskefangsten er symbol på det å bli menneskefisker. Jesus tok av seg kappen da han vasket disiplenes føtter. Han vant dem med sitt tjener-sinn. Det kan ikke være «tilfeldig». Samtidig er det interessant at Peter bandt den om seg igjen før han kastet i sjøen. Han skulle møte Jesus. Kappen var, slik jeg tidligere har nevnt, et tegn på verdighet. Samtidig kan den ha vært et hinder for Peter i rollen som fisker. Her er det mye spennende å tenke over. Jeg tar det med meg inn i en ny spennende dag, med en bønn om å få visdom til å vite når det er riktig å ta «kappen» av, og når det er viktig å ha den på. Verdigheten er i det jeg er og gjør. Den er ikke i symbolene!

Dagens ‘manna’:

Herre, hjelp meg til å ta av det som hindrer meg i å være en mer effektiv sjelevinner!
------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: