fredag 25. september 2015

Hvor var du da Brå brakk staven?

Jeg tenker at det må være like ille som å hoppe etter Wirkola med bare en ski. Stakkars nye landsmenn, og for den del nye generasjoner nordmenn som hører oss «gamle» buke bilder som er like utydelige som nedslitte helleristninger. Men å nevne episoden med Oddvar Brå som brakk staven i VM i Oslo 1982 i kombinasjon med «Hvor var du, ble gjerne brukt som en kommentar til en som ikke har fått med seg noe viktig.

Barna våre husker dagen da «muren» falt, ganske enkelt fordi jeg sa: «Dette er den viktigste hendelsen i verden til nå i livet deres!». Derfor husker de det fortsatt. Hvor var du da «muren» falt?

Jeg vet at Wirkola hadde en fantastisk stil i hopp-bakken fordi jeg så ham på TV og på de flotte bildene på sportsidene i avisene. Jeg vet at det var dramatikk da Brå brakk staven, og hvor spennende innspurten på stafetten ble pga hendelsen fordi jeg har sett det igjen og igjen dokumentert. Jeg vet at «muren» falt, og jeg var til og med i Berlin og plukket med meg en liten bit av muren som minne et minne. Derfor tviler jeg ikke på hendelsene.

Så hvor var du, Tomas, da det viktige skjedde?

Tomas, en av de tolv, han som ble kalt Tvillingen, var ikke sammen med de andre disiplene da Jesus kom.
Joh 20:24
Jeg er faktisk mer opptatt av å stille det spørsmålet enn hvorfor han tvilte. Han hadde all grunn til å tvile, for han hadde bare de andre disiplenes ord for det som hadde skjedd. Han så ingen forandring i livene deres. De satt fremdeles bak låste dører. Jeg har tidligere kalt «dommen» over Tomas’ tvil for et åndelig justismord.

Men jeg klandrer Tomas for én ting: Han var ikke sammen med de andre i disippelflokkens største krise. Derfor gikk han glipp av noe viktig. Hvorfor var du ikke der Tomas, hva var din unnskyldning?

Det er lett å trekke seg bort i kriser. Det er viktig å søke fellesskapet med de andre disiplene også når ting er vanskelige.

Derfor søker jeg det kristne fellesskapet. Jeg ønsker ikke å ga glipp av «det flotte svevet», «den dramatiske innspurten» eller «murene som faller», for jeg tror Jesus vil dukke opp, og da vil jeg være der.

Dagens ‘manna’:

Jesus dukker opp når disiplene samles.
------------------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: