onsdag 30. september 2015

Fullstendig kapitulasjon

Ønske om kapitulasjon fikk tidligere gjerne uttrykk ved at det ble heist hvitt flagg, men det står ingenting om flagg i fortellingen om Tomas. Det står heller ingenting om at han tok imot tilbudet om å stikke fingeren i naglegapene eller hånden der spydet hadde trengt inn i Jesu kropp. 

Jeg tror ikke at Tomas gjorde det. Jeg tror han kapitulerte i det øyeblikket Jesus sto i rommet og sa: «Fred være med dere.» Det ligger en fullstendig overgivelse i følgende bekjennelse:
«Min Herre og min Gud!» sa Tomas.
Joh 20:28
Kapitulasjon er ofte forbundet med nederlag, men jeg forbinder med fred og frigjøring. For meg var «frelsen» en kapitulasjon. Jeg har trodd så lenge jeg kan huske, men jeg var også klar over kostnadene som følger med etterfølgelse (1). Derfor utsatte jeg å gi Jesus mitt endelige «ja» til jeg ikke klarte stå imot lenger. Det endte med fullstendig overgivelse 45 år siden. 

De kostnadene som har påløpt etterfølgelsen, blir oppveid mange ganger gjennom alle velsignelsene som følger med. Det tror jeg også Tomas fikk oppleve. Etter erkjennelsen «Min Herre og min Gud!» tror jeg at det skjedde en forvandling med Tomas. Behovet for opprør forsvant i kapitulasjonen. Jesu fredshilsen tar brodden av ethvert opprør.

Dagens ‘manna’:

Gjennom kapitulasjon erstattes opprør med fred!
--------------------------------------------
(1) Se f. eks. vitnesbyrdet om «Mobbing»
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: