lørdag 12. september 2015

Er det viktig å løpe?

Spørsmålet er veldig generelt. Om det tolkes helt bokstavelig, vil helsepersonell sannsynligvis svare «nei», men samtidig presisere at det er veldig viktig å være i bevegelse. Jeg liker veldig godt å løpe, derfor vil jeg si at det er viktig for meg. Konkurranse med andre blir mindre og mindre viktig. Jeg innser at alderen gjør at det å forbedre resultater fra yngre dager er langt utenfor rekkevidde, men det er fortsatt morsomt å teste hvor fort jeg for eksempel kan løpe 10 km. 

Jeg vet ikke om Peter var opptatt av det, men han måtte se seg slått av ungdommen han også:

Da dro Peter og den andre disippelen ut og kom til graven. De løp sammen, men den andre disippelen løp fortere enn Peter og kom først. Han bøyde seg fram og så linklærne ligge der, men gikk ikke inn i graven.
Joh 20:3-5
Og de to løp fordi det var viktig å løpe. Noe viktig hadde hendt. Det var om å gjøre å finne ut av det så fort som mulig. Det er sjelden at jeg har sett mennesker løpe for å få plass på et møte med Jesus som hovedperson. Men det har skjedd. Forventningen til at noe skal skje får folk til å løpe. De vil ikke gå glipp av Gudsnærværet.

Er det viktig å løpe?

Kanskje ikke, men jeg tror det er veldig viktig med forventning. Og jeg tror at det var forventning som gjorde at i hvert fall Johannes løp. Jeg tror ikke det var viktig for ham å slå Peter, men Johannes måtte skynde seg for å se om det var slik han trodde. «Forvent mer og du vil oppleve mer!»inneholder mye sannhet.


Det er derfor jeg åndelig talt «løper»: Jeg vil se om det er slik jeg tror!

Dagens ‘manna’:

Jesus skaper forventning!
------------------------------------------
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: