tirsdag 22. september 2015

Det som er viktig, må gjentas!

Dette er refleksjon # 2.295 på denne bloggen. Da er det en selvfølge at viktige tema og sannheter gjentas. Sånn må det være, og det er også bibelsk. Jesus gjorde det selv mange ganger. Johannes fanget det opp og understreket det:
Igjen sa Jesus til dem: «Fred være med dere! Som Far har sendt meg, sender jeg dere.»
Joh 20:21
De første disiplene hadde også fanget opp dette. Derfor er det ingen overraskelse at de aller fleste brevene i Bibelen også åpner med en «fredshilsen». Standardhilsenen til Paulus var: «Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus»(1).

Ettersom han som var sendt fra Far, brukte den hilsenen, og han så sender disiplene, var det helt naturlig for dem å gjenta det han hadde brukt som sin hilsen.

I utsendelsen av de 72 gir han dessuten helt klar beskjed om hva som er det første som skal sies:

Men når dere kommer inn i et hus, skal dere først si: ‘Fred være med dette hjemmet!’  
Luk 10:5
Det hender ofte at jeg kommer med en fredshilsen når jeg kommer inn i et hjem eller et rom. Og tidligere ver det litt rart å merke at folk ble overrasket, og jeg tror til og med noen lurte på om jeg fleipa eller mente alvor. Heldigvis har det endret seg litt. For det er det beste vi kan ønske våre medmennesker, og Jesus ber oss om gjøre det. Det er et ønske etter Guds hjerte. Hadde det ikke vært det, ville Jesus sikkert ikke brukt, han ville i hvert fall ikke gjentatt det. For det som gjentas, er viktig!

Dagens ‘manna’:

Fred være med dere!
--------------------------------------------------
* Bildet - i dag søkte jeg etter bilder med stikkordet "Fredshilsen" - da jeg fant bildet jeg ville bruke, viste det seg å komme fra min egen blogg fra 11. nov. 2012. Det understreker for så vidt poenget med hele dagens refleksjon. Det som er viktig, må gjentas.
(1) Står bl.a. i Rom 1:7; 1 Kor 1:3; 2 Kor 1:2; Gal 1:3; Ef 1:2; Fil 1,2; Kol 1:2; 1 Tess 1:1; 2 Tess 1:2; Filem 1:3 – og det gjentas også senere i flere av brevene
Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: