søndag 6. september 2015

Da Josef kom ut av skapet

«Å komme ut av skapet» blir gjerne forbundet med frivillig offentliggjøring av en seksuell legning, men det har egentlig et mye videre bruksområde. I oppveksten hørte jeg ofte begrepet «skapdranker» og skjønte at det var en som drakk i smug og dermed var en «skapalkoholiker». Derfor var også begrepet «skapkristen» et ord jeg brukte lenge før det fikk den bruken vi forbinder det med i dag. Jeg tror det finnes veldig mange skapkristne rundt om i verden. De har faktisk vært der helt siden Jesus vandret på jorden:
Josef fra Arimatea ba nå Pilatus om tillatelse til å ta ned Jesu kropp. Josef var disippel av Jesus, men i hemmelighet fordi han var redd for jødene. Pilatus ga ham lov, og han kom og tok kroppen ned.
Joh 19:38
Jeg har et ambivalent forhold til bibelske romaner, men leste en del av dem i ungdommen. En av dem som grep meg, var romanen om Josef fra Arimatea (1). Det er historien om den forsiktige troende som plutselig får mot og står fram – eller kommer ut av skapet. Josef kunne ikke ha valgt et mer dramatisk tidspunkt. Hvor var disiplene? Hvor var Jakob, Jesu bror, og de øvrige brødrene hans?

Da de sviktet, kommer den forsiktige, litt fryktsomme, fra en by som forskerne tror har eksistert, men som det i dag er vanskelig å identifisere(2) seilende fra det store «intet»... Ingen vet helt hvem han var eller hvor byen hans var, men han sto fram da det gjaldt som mest. Jeg tror det er derfor at Josef fra Arimatea nevnes i alle de fire evangeliene. En trøst for dem som lever i det skjulte med sin tro og som trenger oppmuntringen: «En dag skal også du stå fram som den du er!»

Gud velsigne Josefs minne! Gud velsigne alle dem som tror og som en dag vil stå fram og «ta Jesus ned av korset» for å vise at han lever i dag!

Dagens ‘manna’:
Jesus trives best ute av skapet
-------------------------------------
(1) Rick Buck: "Josef fra Arimatea" Filadelfiaforlaget Oslo 1976.
(2) Om Arimatea

Ingen kommentarer: