mandag 7. september 2015

«Andrefiolin»

En beundrer spurte engang Leonard Bernstein om hvilket instrument som var vanskeligst å spille, og han svarte momentant: «Andre fiolin! Jeg kan finne mange førstefiolinister, men å finne en som spiller andrefiolin med samme entusiasme er en utfordring. Og dersom ingen spiller andrestemmen, blir det ingen harmoni».

 
Jeg tror ikke «dagens mann» var vant til å spille andrefiolin – han hadde en for sterk framtredende rolle i samfunnet til det, men selv om han var i sorg, tror jeg han verdsatte det å få lov til å bidra som «andrefiolinist». For det var nødvendig at de var to. Josef (se gårsdagens refleksjon) hadde tatt initiativet – og kanskje han visste om en annen «hemmelig disippel»?

Også Nikodemus var der, han som kom til Jesus første gang om natten. Han hadde med seg en blanding av myrra og aloe, omkring hundre pund. De tok da Jesu kropp og svøpte ham i linklær med den velluktende salven i, slik skikken er ved jødenes gravferder.
Joh 19:39-40
Selv om det ikke står noe om blandingsforholdet mellom aloe og myrra, må de 33 kiloene ha kostet ham en god slump. Det tror jeg ikke at han tenkte på. Dette var noe han ville gjøre og da betød det ingenting hvilen rolle han hadde eller hvor i «hierarkiet» han befant seg. Nikodemus og Josef var sammen om dette. 

Selv om de var i sorg, er jeg overbevist om det var en god opplevelse for dem. Jeg har ved flere anledninger vært med å gjøre døde klare for gravferd. Det er i stor grad forbundet med fred. Midt oppe i alt, kan det være godt å følge den lokale skikken og sørge for at de praktiske tingene også kommer på plass. Jeg tror de hadde det slik de to, Josef og Nikodemus, jeg tror det var et godt og fredfullt samspill der begge bidro.

Det er viktig å fokusere på oppdraget som skal gjennomføres og at det faktisk skjer, enn å fokusere på om jeg spiller første- eller andrefiolin. Det er resultatet som teller.

Dagens ‘manna’:

Det er resultatet som teller.
---------------------------------
  Denne refleksjonen er en del av et Dypdykk i Johannes

Ingen kommentarer: