mandag 17. august 2015

Hvordan presentere Jesus?

Spørsmålet kunne vært en innledning til et kurs i evangelisering eller et foredrag om homiletikk(1), men det dukket opp da jeg leste dagens vers:
Pilatus gikk igjen ut av borgen og sa til jødene: «Jeg fører ham nå ut til dere for at dere skal forstå at jeg ikke finner noen skyld hos ham.»
Så kom Jesus ut, og han bar tornekronen og purpurkappen. Pilatus sier til dem «Se det mennesket!»
Joh 19:4-5
Hvorfor hadde ikke Pilatus suksess med sin presentasjon?

Jeg tror det var fordi han i likhet med de fleste mennesker i verden oppfattet Jesus som et OK menneske som representerte noen gode verdier. I tillegg framstilte han ham på en måte som skulle vekke medfølelse hos anklagerne.

Jeg tror denne formen for formidling også preger mye av dagens forkynnelse. Det blir en sterk kontrast til den samaritanske kvinnens vitnesbyrd:
«Kom og se en mann som har fortalt meg alt det jeg har gjort! Han skulle vel ikke være Messias?»
Joh 4:29
Pilatus presenterte sin mening om Jesus: «Jeg finner ingen skyld hos ham». Kvinnen et livsforvandlende møte med Jesus: «Han har fortalt meg alt det jeg har gjort». Pilatus spurte: «Hva er sannhet?» - Kvinnen fikk åpenbart en sannhet som ble en nøkkel til å gå dypere inn i mysteriet.

Pilatus nådde ikke fram med sitt budskap. Kvinnens vitnesbyrd skapte nysgjerrighet og det forvandlet mange mennesker i hjembyen hennes. Pilatus presenterte et godt menneske. Kvinnen presenterte en Frelser.

Dagens ‘manna’:
Jeg vil presentere en Frelser
------------------------------------
(1) Prekenlære

Ingen kommentarer: